Echa wycieczki z Pragi

W dniach 19-20.04.2018 miała miejsce wycieczka do Pragi, stolicy naszych południowych sąsiadów, w której uczestniczyły klasy 2AT oraz 3AT. Były to dwa dni pełne wrażeń, które warto jest sobie przypomnieć.

Przez te dni towarzyszyła nam pani przewodnik, która dzieliła się z nami cennymi informacjami o zabytkach i innych osobliwościach Pragi. Zwiedzanie zaczęliśmy od Narodowego Muzeum Techniki, jak na klasy technikum przystało. Najbardziej spektakularnym miejscem w muzeum jest wysoka na cztery piętra sala, poświęcona transportowi. Zobaczyliśmy tam kilka parowozów, samochody, samoloty, okazałą kolekcję rowerów i motocykli. Praskie muzeum techniki znajduje się na lewym brzegu Wełtawy, na wzgórzu Letná, więc stamtąd wybraliśmy się spacerem do centrum Pragi. Mieliśmy też okazję spacerować najbardziej ekskluzywną w Pradze ulicą Paryską. Znajduje się tam mnóstwo firmowych salonów, wielkich nazwisk sprzedających modę z najwyższej półki, takich jak Fendi, Louis Vuitton, Burberry, Prada, Hugo Boss itd.

Zwiedzanie centrum zaczęliśmy od dzielnicy zwanej Malá Strana pełnej pięknych barokowych pałaców, malowniczych kamieniczek, wąskich uliczek, zaułków i zabytkowych kościołów. Podczas wycieczki nie mogło zabraknąć słynnego średniowiecznego Mostu Karola łączącego dzielnice Malá Strana i Staré Město, z charakterystycznymi barokowymi posągami, w tym figurą św. Jana Nepomucena (dotknięcie płaskorzeźby znajdującej się pod nią przynosi ponoć szczęście); dawną dzielnicę żydowską Josefov. Bardzo żałowaliśmy, że praski Orloj, czyli średniowieczny zegar astronomiczny znajdujący się na południowej ścianie Ratusza Staromiejskiego jest w remoncie i nie mogliśmy go zobaczyć. Zwiedzanie zakończyliśmy na placu Wacława – wielkomiejskiego bulwaru z mnóstwem sklepów, sklepików z pamiątkami i lokalami gastronomicznych, gdzie mogliśmy coś zjeść i zrobić zakupy.

Drugiego dnia udaliśmy się na Hradczany, czyli powstałą w XIV w. "królewską" dzielnicę na zachodnim, wysokim brzegu Wełtawy, gdzie obecnie rezyduje prezydent Czech. Zwiedzanie zaczęliśmy od Lorety, czyli zespół barokowych budynków sakralnych. Następnie droga nasza prowadziła przez kompleks zamku królewskiego (założonego w IX wieku), budowaną przez 6 stuleci przepiękną katedrę św. Wita (siedzibę arcybiskupów praskich i prymasa czeskiego, główny kościół Pragi i Czech) oraz słynną Złotą Uliczkę (dawniej siedzibę miejscowych złotników). Kolejnym celem naszej wycieczki był ogród Wallensteina, który jest utrzymany w stylu francuskim, cechuje się nienaganną dbałością o szczegóły i symetrycznym porządkiem.

Chociaż bolały nas nogi od nieustannego spacerowania, wychodzenia i schodzenia po schodach, to każdy potwierdzi, że stolica Czech jest miastem stworzonym do pieszych wycieczek. Wszyscy jesteśmy zadowoleni i będziemy miło wspominać pobyt w tym cudownym miejscu. Praga to miasto setek wież, wielu mostów i kościołów, jedno z najpiękniejszych miejsc na świecie, wpisanych oczywiście na Listę UNESCO. TU CHCE SIĘ WRACAĆ!