„JĘZYK OBCY NARZĘDZIEM ROZWOJU SZKOŁY”

Nauczyciele nie tylko sprawdzają sprawdziany, prowadzą dokumentację szkolną czy tłumaczą zawiłości różnych przedmiotów, ale także ciągle się uczą, doskonaląc swój warsztat pracy i poszerzając swoją wiedzę. Służą temu m.in. programy i projekty unijne, dlatego też wychodząc naprzeciw nowym wyzwaniom grupa 6 nauczycieli z Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Żywcu wzięła udział w zagranicznych kursach językowych. Projekt był realizowany z programu PO WER. Charakter kursów oraz ich miejsce był uzależniony od poziomu opanowania języka obcego przez uczestników. Większość z nich byli to nauczyciele uczący języka angielskiego, ale wśród nich znalazły się też nauczycielki języka polskiego i chemii. Nauczyciele języka angielskiego wybrali kursy metodyczne, których głównym założeniem było nabycie kompetencji w zakresie wykorzystywania nowych technologii i narzędzi multimedialnych w nauczaniu języka. Pozostali uczestnicy kursów położyli nacisk na doskonalenie znajomości języka obcego.

Nauczyciele języka angielskiego, Izabela Brączek, Alicja Goliszewska, Joanna Czerwieniec-Bąk oraz Przemysław Halama, podczas dwutygodniowych kursów podnosili swoje kwalifikacje między innymi w Brighton w Wielkiej Brytanii, Anglolang Academy w Scarborough oraz w Cork w Irlandii. Agnieszka Milcz i Agata Obrocka-Tlałka wybrały kursy na Malcie, gdzie mogły w międzynarodowych grupach doskonalić znajomość języka.

Główne rezultaty odbytych szkoleń to przede wszystkim zdobyte doświadczenie metodyczne i kompetencje, które zostały wykorzystane w planie kształcenia Zespołu Szkół Mechaniczno - Elektrycznych. Zdobyte kompetencje językowe zostały wykorzystane podczas regularnych szkoleń dla całej kadry nauczycielskiej. Unowocześniono programy nauczania oraz sposoby ich realizacji na wszystkich przedmiotach szkolnych, gdyż nauczyciele biorący udział w kursach dzielili się materiałami dydaktycznymi i nowymi metodami, z którymi zapoznali się podczas kursów.

Bardzo ciekawą i nowatorską metodą nauczania stała się metoda CLIL - Content and Language Integrated Learning, czyli zintegrowane nauczanie przedmiotowo- językowe, które stwarza uczniom szansę na rozwój zarówno wiedzy z danego przedmiotu, jak i umiejętności językowych. Nauczyciele ZSM-E zapoznali się z tą metodą i pierwsza lekcja z jej wykorzystaniem odbyła się w pracowni chemii, gdzie Panie Agnieszka Milcz i Alicja Goliszewska przeprowadziły bardzo ciekawą lekcję, której tematem było „Badanie odczynu roztworów wodnych („Examining the pH reaction of different water solutions”). Uczniowie byli bardzo zaangażowani w zajęcia, a sama lekcja chemii, przeprowadzona w języku angielskim, była nowym doświadczeniem nie tylko dla uczniów, ale również dla samej prowadzącej, która w nietypowy i nowatorski sposób przedstawiła badanie roztworów wodnych w języku angielskim.

Jednym z celów projektu „Język obcy narzędziem rozwoju szkoły”, który został wdrożony w rozwój placówki jaką jest Zespół Szkół Mechaniczno – Elektrycznych, było uświadomienie znaczenia edukacji językowej. Wszyscy nauczyciele biorący udział w kursach z wielkim zaangażowaniem podjęli się realizacji tego celu, który jest procesem długofalowym i bardzo złożonym. W szkole wykorzystuje się metodę CLIL, technikę dydaktyczną formuły debaty oxfordzkiej oraz planowane są przeróżne inicjatywy z wykorzystaniem języka angielskiego.

Przemysław Halama i Joanna Czerwieniec – Bąk zaproponowali uczniom dodatkowe zajęcia z języka biznesu na tle zmian kulturowych w UE wykorzystując zdobytą podczas kursów  wiedzę i doświadczenie.

Pani Izabela Brączek podczas kursu w Scarborough w Anglii brała między innymi udział w ponadprogramowych zajęciach teatralnych w Stephen Joseph Theatre prowadzonych m.in. przez słynnego reżysera Henry’ego Bella. Zajęcia te stały się inspiracją do przygotowania przedstawienia na podstawie sztuki Szekspira pt. „Poskromienie złośnicy” w oryginalnej wersji językowej. Przedstawienie odbyło się 15 września w ramach konkursu „Szekspiriada” organizowanego przez pracowników i studentów Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej.

Joanna Czerwieniec – Bąk, korzystając ze zdobytej wiedzy i doświadczenia z kursu English Language Training and Irish Culture w Cork w Irlandii, planuje zorganizować wraz z Agatą Obrocką – Tlałką „Dzień Kultur”, podczas którego wykorzystają zagadnienia omawiane na kursie dotyczące irlandzkiej literatury, muzyki i filmu oraz historii i ekonomii Irlandii.

W związku z programem „Mobilność kadry” zakupiono do szkoły przenośną tablicę interaktywną eBeam Egde oraz cztery rodzaje oprogramowania interaktywnego, a pani Izabela Brączek omówiła sposoby ich wykorzystania w codziennej dydaktyce. Zostały również pokazane sposoby, jak efektywnie wykorzystywać darmowe programy i aplikacje internetowe takie jak Active Inspire, Plickers czy Today’smeet. Wszystkie te działania znacznie podniosły poziom nauczania języka angielskiego w szkole, a wyniki matur są bardzo zadowalające, co świadczy o wielkim zaangażowaniu uczniów w edukację językową.

           Realizacja projektu „Język obcy narzędziem rozwoju szkoły” nie byłaby możliwa bez ogromnego wkładu, jaki niewątpliwie miały organizacje uczestniczące w przygotowaniu i przeprowadzeniu zagranicznych szkoleń nauczycieli ZSM-E. Starostwo Powiatowe w Żywcu wsparło ideę przystąpienia do projektu, było odpowiedzialne za jego merytoryczną oraz formalną poprawność. W szczególności służyło swoim wieloletnim doświadczeniem w finansowej i prawnej obsłudze projektu, weryfikując i zatwierdzając wszelkie dokumenty związane z formalnymi działaniami. Należy dodać, że Starostwo Powiatowe od lat wspiera różnego rodzaju inicjatywy edukacyjne, których podejmuje się Zespół Szkół Mechaniczno – Elektrycznych. Jedną z głównych jest przeprowadzana od lat wymiana partnerska ze szkołą w Szwecji w ramach programu Erasmus+ oraz projekt zagranicznych praktyk młodzieży Leonardo da Vinci.


    Projekt i wykonanie : MyWebFactory